Dnia 19 maja 2018 roku w ramach projektu „Zdolni z Pomorza” pojechałyśmy na Uniwersytet Gdański na wykład pt. „Perspektywa ma znaczenie, czyli o sztuce anamorficznej i innych złudzeniach optycznych”. Zajęcia zaczęły się o 10:30.

Wykładowca pokazywał nam wiele sposobów wykorzystania perspektywy oraz wyjaśnił wiele ciekawych zagadnień. Wiedzę zdobytą w ten sposób wykorzystaliśmy na późniejszych warsztatach.

Rzeczy których nauczyliśmy się na tym wyjeździe na pewno przydadzą się nam w przyszłości.

Katarzyna Caboń
Helena Górska

 

  • 0001
  • 0002
  • 0003
  • 0004
  • 0005
  • 0006
  • 0007

Simple Image Gallery Extended

W dniu 9 czerwca w ZSOiO w Pruszczu Gdańskim, odbyło się uroczyste zakończenie projektu „Zdolni z Pomorza” w powiecie gdańskim. W spotkaniu uczestniczyli uczniowie, ich rodziny oraz nauczyciele. Prowadzący projekt w naszym powiecie, pan Jan Kopiński, powitał przybyłych i podsumował tegoroczne działania.

Szczególnie zasłużeni uczniowie, którzy osiągnęli wysokie miejsca w konkursie projektów, zostali wyróżnieni otrzymując nagrody. Poszczególni prowadzący wyróżnili swoich zdolnych podopiecznych. Na koniec pan Kopiński przedstawił plany na kolejny rok i podziękował za aktywny udział uczniów i nauczycieli.

Po zakończeniu oficjalnej części spotkania, odbył się poczęstunek, któremu towarzyszyły pasjonujące rozmowy, podsumowujące wydarzenia z minionego roku szkolnego.

Za tydzień odbędzie się uroczysta gala podsumowująca projekt na terenie całego województwa pomorskiego, w której zostaną także wyróżnienie uczestnicy z naszego powiatu.

  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0001
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0002
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0003
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0004
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0005
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0006
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0008
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0009
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0010
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0011
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0012
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0013
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0014
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0015
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0016
  • 2018_zdolni_pruszcz_zakonczenie_0017

Simple Image Gallery Extended

W ramach projektu „Zdolni z Pomorza” został zorganizowany konkurs projektów, do którego przystąpił m.in. zespół informatyków z naszego Powiatu w składzie: Jakub Bronowski, Konrad Obernikowicz i Bartłomiej Krawisz. Opiekunem młodych był mgr inż. Aszyk Piotr.

Tematem pracy zespołu było „SpaceCraft - podbij Kosmos!”. W ramach projektu została wykonana gra komputerowa z elementami sztucznej inteligencji. Zadaniem gracza jest eksploracja i zdobywanie kolejnych planet by mieć jak największe zasoby. W ramach dodatkowych prac, dzięki uprzejmości dyrektora Janusza Aszyk z ZSOiO w Pruszczu Gd., uczniowie skorzystali z drukarki 3D i wydrukowali model jednej z rakiet. Chłopcy poświecili sporo swojego czasu na realizację projektu, zdobywając nowe umiejętności, zwłaszcza pracy grupowej oraz rozwijając umiejętności programowania.

Dzisiaj (21.04.2018) miałam przyjemność uczestniczyć w świetnych zajęciach dotyczących  teatru. Pierwszą częścią dnia był wykład, który dotyczył zjawiska, jak to się dzieje, że oglądając spektakl lub film, odczuwamy autentyczne emocje. Poznaliśmy też aspekty psychologiczne rządzące takimi sytuacjami oraz wiele ciekawych wiadomości odnośnie historii teatru. Niewątpliwie wzbogaciłam swoją wiedzę o nowe, ciekawe fakty i anegdoty związane ze sztuką teatralną. Później w ramach części rekreacyjnej udaliśmy się do gmachu biblioteki uniwersyteckiej i tam mieliśmy okazję podziwiać uroki i piękno Sycylii, które przekazywała nam podróżniczka, Pani Ewa Cichocka.

Ostatnią częścią dnia, a zarazem najbardziej zaskakującą, były warsztaty teatralne. Ćwiczenia, które wykonywaliśmy były naprawdę niezwykłe. Uczyliśmy się świadomości swojego ciała oraz wcześniej nieznanych nam form ekspresji i wyrażania siebie. Poprzez wciągające aktorskie zabawy oraz zadania, które wymagały od nas sporego wysiłku zarówno intelektualnego, jak i fizycznego, pracowaliśmy nad naszą kreatywnością oraz bardzo się nawzajem polubiliśmy. Byłam absolutnie pozytywnie zaskoczona tym, jak bardzo mi się podobało. Wróciłam do domu bogatsza o niecodzienne doświadczenia, wiedzę, nowych kolegów oraz ogromny uśmiech na ustach. Bez wahania wezmę udział w kolejnych zajęciach. 

Wiktoria Kąkol

W sobotę, 18 marca 2018 roku na Akademii Morskiej w Gdyni miało miejsce kolejne spotkanie akademickie w ramach programu "Zdolni z Pomorza", w którym grupa informatyków z powiatu gdańskiego miała zaszczyt uczestniczyć. Motywem przewodnim zajęć były technologie chmur obliczeniowych.

Spotkanie zaczęliśmy od krótkiego, anonimowego testu wiedzy na temat chmur obliczeniowych. Następnie przeszliśmy do wykładu głównego poprowadzonego przez Pana Ireneusza Mayera, który wprowadził nas w ten temat.
Rozpoczęliśmy od definicji chmury internetowej. Następnie wysłuchaliśmy krótkiej lekcji historii od mainframe'u, przez gridy komputerowe do architektury klient-serwer.
Następną częścią prezentacji było omówienie każdej z wyżej wymienionych technologii. Dowiedzieliśmy się, między innymi, że mainframe to komputer dużej mocy ze stacjonarnymi stanowiskami pracy, grid to sieć połączonych ze sobą komputerów w różnych miejscach świata, którą znajdziemy także w Polsce (jedną ze składowych systemu PL-GRID mieliśmy okazję zobaczyć na żywo). Poznaliśmy także architekturę klient-serwer od podszewki.
Potem przeszliśmy do zgłębiania tajemnic, jakie ukrywa przed nami wirtualizacja. Po tej części wykładu poszerzyliśmy naszą wiedzę o jej definicję, typy oraz zalety i wady. Wiedząc już jak "ugryźć" ten temat przeszliśmy do istoty sobotniego spotkania, czyli chmur komputerowych. Zaczęliśmy od ich podziału, a także usług, jakie nam oferują. A że jest ich całe mnóstwo, dlatego zostały podzielone na 3 podstawowe typy:
• SaaS (Software as a Structure, oprogramowanie jako struktura) przeznaczone dla każdego użytkownika np.: Office 365 czy Google Drive,
• PaaS (Platform as a Structure, platforma jako struktura) skierowania głównie do deweloperów np.: Oracle Cloud lub Microsoft Azure, na którym mieliśmy okazję pracować w laboratorium,
• IaaS (Infrastructure as a Structure, infrastruktura jako struktura) powstała dla architektów systemów np.: Open Stack.

 


Grupa informatyczna w trakcie wykładu głównego


Kolejną częścią spotkania były zajęcia w laboratorium. Przeszliśmy do przydzielonych wcześniej pracowni, gdzie zaczęliśmy wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce. Dostaliśmy potrzebne materiały i zaczęliśmy pracę. Naszym pierwszym zadaniem było uruchomienie i skonfigurowanie własnej chmury ownCloud. Nie obyło się bez drobnych problemów technicznych, nad których rozwiązaniem musieliśmy pomyśleć. Po ich rozwikłaniu nadszedł czas na konfigurację i zabawę naszą prywatną chmurą danych. Po wykonaniu większości podzadań udaliśmy się wszyscy do baru studenckiego "Bukszpryt" na posiłek. Po nim chcieliśmy udać się na dalszą część zajęć, lecz przewidziana została dodatkowa atrakcja, a mianowicie lekcja musztry.

 

Po "przerywniku" ponownie przemieściliśmy się do budynku F. Zaproponowano nam zwiedzanie na co dzień niedostępnych dla osób postronnych pomieszczeń z serwerami. Mieliśmy okazję zobaczyć serwerownię z prawdziwego zdarzenia. W międzyczasie Pan Ireneusz opowiedział nam co i w jaki sposób zostało skonfigurowane i połączone. Obejrzeliśmy także jeden z komputerów włączonych do sieci Trójmiejskiej Akademickiej Sieci Komputerowej. Następnie udaliśmy się do laboratoriów na drugą część zajęć praktycznych, gdzie korzystaliśmy z deweloperskiego narzędzia Azure od Microsoft'u. Mieliśmy możliwość uruchomienia własnego serwera po drugiej stronie Atlantyku oraz pracy na nim. Pochłonęła nas tak bardzo, że nie zauważyliśmy, kiedy zajęcia się skończyły.
Z ogromem wiedzy i wieloma doświadczeniami opuściliśmy mury Akademii Morskiej w Gdyni. Nasza grupa na pewno wróci tu jeszcze nie raz.

Autor tekstu: Jakub Bronowski
Zdjęcia: Piotr Aszyk

Lista uczniów którym przyznano stypendium w programie Zdolni z Pomorza-Powiat Gdański na 2018 rok.

Lp.

Nazwisko i imię ucznia

Wysokość stypendium

1

Krawisz Bartek

           1 000,00 zł

2

Sikora Maciej

           1 000,00 zł

3

Rudaś Marta

           1 000,00 zł

4

Słupianek Maciej

           1 000,00 zł

5

Bronowski Jakub

           1 000,00 zł

6

Goliński Sergiusz

           1 000,00 zł

7

Michalski Kacper

           1 000,00 zł

8

Bilicka Aleksandra

           1 000,00 zł

9

Łepkowski Krzysztof

           1 000,00 zł

10

Ratkowska Klaudia

              800,00 zł

11

Michałowska Patrycja

              800,00 zł

12

Kąkol Wiktoria

              800,00 zł

13

Zduńczyk Tomasz

              800,00 zł

14

Piwowarek Amadeusz

              600,00 zł

15

Kusiak Mateusz

              600,00 zł

16

Górska Helena

              600,00 zł

17

Dziwisz Klaudia

              600,00 zł

18

Caboń Katarzyna

              500,00 zł

19

Radelski Konrad

              500,00 zł

20

Grzesiuk Kacper

              400,00 zł

21

Frąckowiak Maksymilian

              400,00 zł

22

Kuśnierz Vanessa

              400,00 zł

23

Skoczylas Wiktoria

              400,00 zł

24

Świątek Szymon

              400,00 zł

25

Kuśnierz Andrea

              400,00 zł

26

Zając Kuba

              400,00 zł

27

Grzona Jakub

              400,00 zł.

 

Razem

         19 200,00 zł.

 

Stypendium zostanie wypłacone w dwóch ratach: I w lutym i II w czerwcu 2018 roku. Wpłaca się wyłącznie na wskazane  konto bankowe stypendysty/rodzica/opiekuna prawnego ucznia – z zaznaczeniem kto jest właścicielem konta.

Prosimy o dostarczanie numerów kont i nazw banku do Wydziału Spraw Społecznych Powiatu Gdańskiego.

Dnia 20 stycznia 2018 roku w sobotę miało miejsce kolejne spotkanie grupy informatycznej w ramach Kółka Olimpijskiego organizowanego przez Politechnikę Gdańską. Tematem zajęć było sortowanie danych.
Spotkanie zaczęliśmy od napisania własnego skryptu w języku C++ pozwalającego na sortowanie liczb w tablicy. Następnie omówiliśmy najbardziej popularne i najlepsze algorytmy sortujące, a mianowicie SORT oraz QUICKSORT.
W trakcie trwania zajęć poruszyliśmy także bardzo istotny temat dotyczący implementacji gotowych algorytmów do rozwiązań zadań konkursowych. Po teorii nastał czas na praktykę. Wspólnie rozwiązaliśmy jedno z zadań z Olimpiady Informatycznej, w którym wykorzystaliśmy zdobytą wiedzę.